0
0

گرافیک در تبلیغات؛ کاربرد، مزایا و مثال‌های جذاب!

1749 بازدید

همین ابتدا نگاهی به تصویر پایین داشته باشید:

این یک تبلیغ قدیمی خودروی برای فولکس است. مهم‌ترین هدف این تبلیغ، این بوده که به مخاطبان در مورد مزیتِ کوچک‌بودن این خودرو بگوید و همانطور که می‌بینید، با تلفیق گرافیک و تبلیغات، به بهترین شکل ممکن این موضوع در یک نگاه به چشم مخاطب می‌آید.

در واقع گرافیک در تبلیغات، باعث می‌شود چیزی فراتر از آنچه که در نظر داشتید را برداشت کنید! اگر دوست دارید اطلاعاتی به دست بیاورید که می‌تواند روی بازاریابی‌تان اثر مثبت داشته باشد، در این مقاله همراه من شوید.

گرافیک تبلیغاتی چیست؟

اینکه از مهارت‌های حوزه گرافیک در تبلیغات استفاده کنیم، همان گرافیک تبلیغاتی است. به زبان دیگر؛ گرافیک تبلیغاتی یعنی افزایش اثربخشی تبلیغات، به کمک علوم زیر مجموعه گرافیک مثل روانشناسی رنگ‌ها، زیبایی‌شناسی، تایپوگرافی و… .

گرافیکِ تبلیغاتی نمی‌گوید، نشان می‌دهد!

مدتی پیش به عنوان مشاور، در یک جلسه سرمایه‌گذاری شرکت کرده بودم. در این جلسه نماینده تیمی که می‌خواست سرمایه جذب کند، دائم در مورد این حرف می‌زد که ما یک کسب و کار علمی در زمینه مدیتیشن هستیم، همه چیزمان را بر اساس علم پیش می‌بریم، از علم در تمامی مقالات و دوره‌ها کمک می‌گیریم و… . در همین میان، سرمایه‌گذار کمی ناراحت شد و در یک جمله گفت: ((شاید بهتر باشد به جای این‌همه ادعای علمی بودن، فقط آن را نشان بدهید!))

همان‌جا بود که یاد گرافیک تبلیغاتی افتادم و این موضوع به ذهنم رسید که دقیقا گرافیک تبلیغاتی هم سعی می‌کند به جای ادعا کردن و گفتن، نشان بدهد! مثلا تصویر پایین را مشاهده کنید:

برندینگ KFC

اینجا برند معروف KFC صرفا با چند عکس و نهایتا یک جمله کوتاه، این ذهنیت را به مخاطب القا می‌کند که همه برندها دوست دارند جای KFC باشند اما در نهایت پدرخوانده من هستم! همین تصویر به خودیِ خود جایگزین صدها کلمه متنی شده که حتی ممکن است نتواند نظر یک مخاطب را به خودش جلب کند.

گرافیک و تبلیغات را چطور ترکیب می‌کنیم؟

نکته مهم اینجاست که بدانیم قرار نیست همیشه گرافیک برای ایجاد طرح‌های مفهومی به ما کمک کند. در واقع امروز گرافیک و تبلیغات 2 عضو جدانشدنی هستند. (مگر از معدود کسب و کارهایی باشید که بخواهید تبلیغ‌تان را در رادیو منتشر کنید!)

مثلا نگاهی به تصویر پایین داشته باشید:

اگر من همین حالا تمامی متن و عکس روی این تبلیغ را هم حذف کنم، با مشاهده رنگ سبز، شما باز هم متوجه می‌شوید که این تبلیغ مربوط به برند اسنپ است! بنابراین حتی اگر نخواهید یک تبلیغ خلاقانه مفهومی هم بسازید، مجبورید به خاطر رعایت کردن مفاهیمی مثل رنگ سازمانی و زبان برند، از گرافیک در تبلیغات کمک بگیرید.

کاربرد گرافیک تبلیغاتی

خب، بیایید قبل از رفتن به سراغ بخش‌هایی مثل مزایا، ابتدا گریزی به کاربرد گرافیک تبلیغاتی داشته و ببینیم اصلا گرافیک را در چه تبلیغاتی می‌توانیم به کار بگیریم؟

  • تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی: الزاما برای تبلیغ در اینستاگرام و دیگر رسانه‌های مشابه به گرافیک در کنار تبلیغات نیاز دارید.
  • تبلیغات محیطی: امروز عملا مهم‌ترین موضوع برای جلب توجه در تبلیغات محیطی، گرافیک خیره‌کننده است.
  • تبلیغ در سایت‌های پربازدید: حتی برای بنرهای تبلیغاتی کوچک در سایت‌های پربازدید هم گرافیک اهمیت دارد.
  • تبلیغ ویدیویی: موفقیت تبلیغات ویدیویی منتشر شده در تلویزیون و همینطور رسانه‌های آنلاین ارتباط زیادی با گرافیک دارد.

مزایای گرافیک تبلیغاتی

حالا اجازه بدهید کمی دقیق‌تر موضوع ارتباط گرافیک و تبلیغات را بررسی کرده و ببینیم از ترکیب این 2 به ترتیب چه مزایایی شامل حال ما می‌شود؟

1_ جلب توجه

اگر به من بگویند فقط یک مزیت گرافیک تبلیغاتی را نام ببر، به جلب توجه اشاره می‌کنم. چراکه در قدم اول، یک تبلیغ باید دیده شود و بدون یک گرافیک خیره‌کننده، تبلیغ شما هم در کنار دیگر انواع تبلیغات عادی و سردی قرار می‌گیرد که حتی 1 درصد از مخاطبان به آن توجه نمی‌کنند.

توضیح تصویر: جلب توجه با گرافیک خاص!

2_ اثرگذاری

البته باید در نظر بگیریم الزاما زیبا بودن و جذاب بودن یک تبلیغ نمی‌تواند به معنای اثرگذاری‌اش باشد. اما در هر حال در اغلب مواقع ما به کمک گرافیک و طراحی خاص است که می‌توانیم روی ذهن مخاطب اثر بگذاریم.

3_ انتقال سریع پیام

همانطور که سال‌ها پیش گفتند، ما امروز با مشکل فقر توجه روبروایم! یعنی در دنیایی هستیم که در جلب توجه مخاطبان به شدت مشکل داریم، چراکه همه برندها سعی دارند توجه‌شان را به دست بیاورند.

در این شرایط گرافیک ترکیب شده با خلاقیت، نه‌تنها در جلب توجه که در انتقال سریع پیام هم به ما کمک کرده و اجازه می‌دهد در کم‌ترین زمان از این مخاطبان بی‌حوصله، بیشترین بازخورد را بگیریم.

4_ ماندگاری و ویروسی شدن

از جمله مهم‌ترین عوامل موفقیت یک تبلیغ بعد از جلب توجه، ماندگار شدن در ذهن مخاطب و در مرحله بعد، ویروسی شدن آن است. باز هم برای رسیدن به این اهداف، نیاز به گرافیک داریم!

گرافیک همه چیز است؟

خب، اجازه بدهید کمی هم از بالا به قضیه نگاه کنیم؛ راستش را بخواهید اینطور نیست که در تبلیغات همه چیز هم گرافیک باشد. در واقع کنار گرافیک، 2 موضوع به شدت پراهمیت دیگر هم وجود دارد:

1_ متن

اگر بخواهم به زبان تخصصی بگویم، در دنیای بازاریابی علمی وجود دارد به اسم تبلیغ نویسی و در این علم، یکی از مهارت‌ها، نوشتن متن‌های کوتاه و تاثیرگذار است! این مهارت تا جایی اهمیت دارد که حتی برندهای بزرگ برای ساخت یک تبلیغ موفق، یک تبلیغ‌نویس را فقط برای نوشتن این متن‌ها استخدام می‌کنند.

تصویر: متن جذاب، در موفقیت تبلیغ تاثیر زیادی دارد.

2_ خلاقیت

جالب است بدانید در منابع انگلیسی‌زبان، به عبارت خلاقیت یا همان Creativity اهمیت بسیار زیادی داده می‌شود. در حالی‌که در ایران هنوز آنطور که باید ما در کسب و کار اهمیت این موضوع را درک نکرده و حتی بسیاری از مدیران‌مان حتی راهکارهای کوچکی مثل بارش فکری برای رسیدن به خلاقیت را هم بلد نیستند!

در هر حال، شاید بتوانم بگویم خلاقیت خودش مادر تبلیغات موفق است. به زبان دیگر، این خلاقیت است که با کنار هم قرار دادن متن و عکس، یک تبلیغ موفق ایجاد می‌کند. پس همه چیز را در گرافیک خلاصه نکنید.

کلام آخر

خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله ابتدا فهمیدیم که گرافیک تبلیغاتی چیست و سپس به بررسی کاربرد و مزایای گرافیک در تبلیغات پرداختیم. در آخر اگر سوال و نظری دارید در بخش نظرات منتظر شما عزیزان هستم.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://ographic.ir/?p=7545
اشتراک گذاری:
ادمین وبسایت اُگرافیک
ادمین و تولید کننده محتوای وبسایت اُگرافیک هستم. در حال حاضر دانشجوی ارشد گرافیک هستم و از تولید محتوا لذت می برم. خوشحال میشم کمکی کرده باشم.
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد گرافیک در تبلیغات؛ کاربرد، مزایا و مثال‌های جذاب!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.