0
0

اهمیت لوگو ؟ 5 دلیل برای داشتن لوگو

حتی اگر نام برند با طراحی آن‌ها تلفیق نشده باشد، من حدس می‌زنم که حداقل %۹۹/۹۹ از انسان‌های روی کره‌ی زمین می‌توانند نام هر برند را از روی لوگوی آن تشخیص دهند. اما اگر شناخت و سلطه‌ی جهانی در صنعت برایتان کافی نیست، پس چندین دلیل دیگر برای اهمیت لوگو را ارائه خواهیم داد.

داشتن لوگو به دلایل زیر اهمیت دارد:

۱هویت شما را تعیین می‌کند

یکی از دلایل اهمیت لوگو این است که هویت برند شما را مشخص می‌کند. آیا وسترن‌های قدیمی که در آن‌ها کابوی‌ها بر روی گله‌ی گاوهایشان علامت می‌گذاشتند را به خاطر دارید؟ آن‌ها این کار را برای نشان دادن مالکیتشان انجام می‌دادند.

لوگوی شما نیز باید این چنین باشد (البته به جز درد ناشی از داغ آهن علامت قرمز). لوگوی شما که بر روی محصولات، کارت ویزیت و وبسایتتان قرار داده می‌شود، نشان‌دهنده‌ی مالکیت شماست. این لوگو به سراسر جهان/مشتریان احتمالی می‌گوید که شما چه کسی هستید، چه نوع محصول یا خدماتی را ارائه می‌دهید و یا این که چه مزایایی برای مشتریان خود دارید.

لوگوی Swirl Frozen Yogurt، جای تردیدی برای محصولی که شرکت به فروش می‌رساند، نمی‌گذارد در حالی که لوگو Noble Pillow بر نام مجلل شرکت تاکید دارد و نشان می‌دهد که این برند بالش برای اعضای خانواده‌ی سلطنتی مناسب است. جغد که معمولاً نماد عقل و خرد است و در لوگوی Little Minds Book Box بکار رفته است، نشان‌دهنده‌ی سودی است که نصیب مشتریان یعنی کودکان باهوش می‌شود.

۲از مشتریان جدید دعوت می‌کند تا با شما آشنا شوند

ما در دنیای تک رنگ زندگی نمی‌کنیم. توجه‌ی مردم به رنگ و طراحی جالب جلب می‌شود. لوگویی که بر روی بسته‌بندی استفاده می‌شود و ویترین مغازه را زیباتر می‌کند، باید به گونه‌ای طراحی شود که باعث جلب توجه و ایجاد حس کنجکاوی در مشتریان احتمالی گردد و آن‌ها را حداقل به نگاهی انداختن و شاید هم خرید محصول ترغیب نماید. به عبارت دیگر، اهمیت لوگو در ترغیب مشتریان جدید به سمت برند شماست.

چرا طراحی لوگو مهم است؟

رستوران Forager’s Table که در تهیه‌ی غذاهای از مزرعه تا میز غذا تخصص دارد، با لوگویی به سبک ارگانیک، مشتریان خود را برای حضور در رستوران ترغیب می‌کند. آن‌ها می‌توانند با استفاده از این لوگو در تابلوها، منوهای غذا و وبسایت خود، مشتریان گرسنه در جستجوی یک تجربه منحصر به فرد از غذا را سرویس دهند.

لوگو طراحی شده برای این خط تولید محصولات آرایشی مراقبت از پوست کاملا مزایای استفاده از محصول شامل طراوت، نرمی، طبیعی بودن و سالم بودن آن را نشان می‌دهد. سادگی کارآمد این لوگو مشتری را ترغیب می‌کند تا یکی از آن‌ها را از قفسه فروشگاه برداشته و در سبد خرید خود بگذارد.

۳شما را از رقبا متمایز می‌سازد

نمادهای معینی وجود دارند که نمایانگر صنایع یا محصولات خاصی هستند. به عنوان مثال، تابحال چند پیتزا فروشی را با لوگوی یک سرآشپز ایتالیایی با سبیل بلند دیده‌اید که کلاه آشپزی سفید بر سر دارد و در حال خندیدن است؟ حتی شاید یک پیتزای بزرگ نیز در دستانش است؟ یک لوگوی خوب انعکاسی از برند شماست، اما باید شما را از رقبا متمایز سازد. این یکی دیگر از دلایل اهمیت لوگو به شمار می‌رود. یک لوگوی خوب باید متفاوت باشد.

اگرچه به طور معمول نمی‌توان یک خرس در جنگل را با یک شرکت سرمایه‌گذاری مرتبط کرد (و ممکن است تصویر از خرس و بازار خرسی را انعکاس دهد که تصویر جالبی برای یک شرکت سرمایه‌گذاری نیست) اما شرکت Bear Creek Capital لوگویی با طراحی بسیار خوب را منطبق با نام شرکت و متمایز از سایر رقبا به کار گرفته است.

به طور قطع لوگوی Midnight Pizza با لوگوی معمول سرآشپز برای پیتزافروشی‌ها بسیار تفاوت دارد. علاوه بر این، تصور من این است که همه ما می‌توانیم با زوزه کشیدن گرگ برای پیتزا در آخر شب ارتباط برقرار کنیم.

۴وفاداری به برند را تسهیل می‌بخشد

هر از چندگاهی یک شرکت لوگوی خود را مجدد طراحی می‌کند؛ شاید با هدف بروزرسانی نماد ظاهری خود یا انعکاس برخی تغییرات دیگر در شرکت. به عنوان یک بازاریاب، متوجه این موضوع هستم. به عنوان یک مصرف‌کننده، از آن متنفرم.

وقتی به لوگوی برندهای محبوب خود عادت می‌کنم و آن‌ها به هر دلیلی لوگو را تغییر می‌دهند، احساس می‌کنم که در حق من خیانت شده است. حال باید مغز خود را آموزش دهم تا لوگوی جدید را شناسایی کند. وفاداری به برند بسیار مهم است و هر کسب و کاری به آن نیاز دارد. داشتن یک لوگوی قابل تشخیص و آشنا نقش بسزایی در وفاداری به برند ایفا می‌کند.

هر دو این لوگوها به اندازه کافی روشن، متمایز و جالب هستند که به یاد مصرف‌کننده باقی بمانند. قرار گرفتن آن‌ها بر روی یک محصول موجب می‌شود تا بتوان محصول را در یک قفسه‌ی شلوغ نیز به راحتی تشخیص داد.

۵همه جا قابل استفاده است

قرار دادن لوگو در بخش‌های بازاریابی، بسته‌بندی، محصولات، شبکه‌های اجتماعی، وبسایت و … راهکاری برای تبلیغ برند و پیام شماست؛ فرقی نمی‌کند که در فروشگاه باشد، در خانه‌ی مصرف‌کننده باشد یا به صورت آنلاین. اگر پیام برند خود را توسعه داده‌اید و آن را به خوبی و با موفقیت در لوگوی خود منعکس کرده‌اید، هر کاری که انجام دهید با نام برند و لوگو مرتبط خواهد بود.

این لوگوها به سهولت از نشانه‌گذاری بر روی محصول و کالا گرفته تا بازاریابی موبایلی قابل استفاده هستند. لوگوی ساده بهترین گزینه است در صورتی که بر روی محصولات مختلف قرار می‌گیرد و در رسانه‌های مختلف به نمایش درمی‌آید.

کلیدواژه: لوگو – داشتن لوگو – دلایل اهمیت لوگو