در این مقاله به تعدادی از ویژگیهایی میپردازیم، که در طراحی لوگوی استاندارد و موفق و تاثیرگذار به کسب و کارتان کمک می کند .
لوگو چیست؟
لوگو ، نشان و علامتی است که هر کسب و کار موفقی، به خوبی از آن استفاده میکند.
در واقع میتوان گفت یک لوگو خوب برای شناسایی محصول، سازمان و یا فروشگاه استفاده می شود و میتواند برای شناساندن هویت آنها تاثیر بسزایی داشته باشد.
از طریق لوگو ، نوع خدمات کسب و کار خود را معرفی میکنید .
لوگو یکی از نشان های تجاری یا نهاد اقتصادی یک شرکت است و شکل ها ، رنگ ها ، فونت ها و تصاویرشان با یک دیگر متفاوت است.
هدفمند بودن
پاول رند ، یکی از بزرگترین طراحان جهان میگوید: ” لوگو یک پرچم ، امضا و یک تابلوی خیابان است” . پس لوگو باید به گونه ای طراحی شود که هویت شرکت، در آن گویا باشد. مهمترین چیزی که لوگو باید داشته باشد ، ارتباط برقرار کردن با مخاطبان است.
یک لوگوی خوب مستلزم چه چیزی است؟
یک لوگو خوب، متمایز ، مناسب ، کاربردی ، گرافیکی و ساده است و هویت تجارت مورد نظر شما را منتقل می کند.یک لوگوی حرفه ای بدو ن اینکه از کیفیت و تاثیرگزاری آن کم شود باید در سایزهای متفاوت، در سایت ها و رسانه های مختلف مورد استفاده قرار گیرد .
فرایند طراحی لوگو:
در صنعت طراحی لوگو میتوانیم با چند نوع از آن آشنا شویم:
لوگوهای تصویری و نمادین
سمبلیک هایی ساده برای آنها طراحی میشود که میتواند به راحتی با مخاطب ارتباط برقرار کند.
لوگوهای نوشتاری یا فونتی
در این نوع لوگو خاص بودن شکل و شمایل فونت حرف اول را میزند بدلیل اینکه هویت بیزینس شما در آن قرار دارد . مثلا هر چه فونت شما صاف و مستقیم باشد نشانه ی رسمی و جدی بودن حرفه ی شماست . و اگر موزون و به هم ریخته باشد نماد فانتزی و شاد بودن هویت تجارت شماست .
لوگو های ترکیبی فونت با تصویر
از این لوگو میتوان یا بصورت تکی از عکس و فونت استفاده کنیم یا به شکلی ، آنها را ترکیب کنیم و لوگوی خاص و منحصربفرد خود را بسازیم.
قبل از طراحی لوگوی تاثیرگذار باید در نظر بگیریم که از لوگوی تجارت خود در کجا و روی چه ابزار و بسته بندی استفاده خواهیم کرد. همچنین بهتر است لوگوی خود را ساده و در ابعاد کوچک طراحی کنیم تا هم ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطب داشته و هم روی هر بسته بندی قابل درج باشد .
نکته ی طلایی :
در طول مراحل طراحی استراحت کنید ، این به بروزرسانی ایده های شما و انرژی شما را دوچندان خواهد کرد.
سایر ویژگی های یک طراحی لوگوی خوب :
یک لوگوی موثر باید ساده و قابل درک باشد تا مخاطب برای شناسایی آن با مشکل مواجه نشود . لوگوی تجاری بین المللی بزرگترین تولید کننده کفش جهان ( نایک ) ، یک لوگوی گرافیکی بسیار ساده اما موثر طراحی شده است.
یک لوگو خوب ساده ، متمایز ، ماندگار و تاثیرگذار است و پیام مورد نظر شما را به سادگی به مخاطب منتقل می کند.
متمایز بودن :
در بازار امروز شلوغ و درهم امروزی و با وجود رقبا در این حرفه ما باید سعی کنیم یک لوگوی منحصربفرد طراحی کنیم تا مخاطبان ما طراحی ما را با بقیه اشتباه نگیرند .
ماندگار و تاثیرگذار :
لوگویی ک برای طراحی انتخاب میکنید باید با تغییراتی که در سالهای آینده بوجود می آید سازگاری داشته و مفهوم خود را نگه دارد و همپنین تاثیر قابل توجهی روی سلیقه و ذهن مخاطب داشته باشد .
برای برخی مخاطبان موضوع یک لوگو از اهمیت کمی برخوردار است . این به معنای نامطلوب بودن موضوع لوگوی شما نیست. بلکه بخاطر تمایل به رابطه ی مستقیم بین خود و محصول میباشد .
انتخاب رنگ لوگو :
لوگو ها معمولا روی سطح بی رنگ چاپ میشوند تا برجستگی و جذابیت خود را نشان دهند .رنگ ماهیت ذهنی و بصری دارد .
پس بهتر است لوگوی روشن روی پس زمینه ی تیره و لوگوی تیره روی پس زمینه ی روشن طراحی شود .
یک لوگوی حرفه ای در نسخه ی بی رنگش هم جذاب و تاثیرگذار است.
من لوگوی خود ابتدا سیاه و سفید میزنم تا ثابت کنم لوگو در ساده ترین شکل ، هویت بصری خود را دارد.
طراحی لوگو مطابق با معیارهای پائول رند :
پائول رند، کارگردان هنری آمریکایی ،گرافیست ، دیزاینر است که بخاطر ایده ها و طراحی لوگوهایش مشهور شده است.
اصول طراحی لوگو :
اصل طراحی لوگو مربوط به هویت بصری آن است. همچنین هنر ایجاد ارتباط ، در طراحی مارک و لوگو نیاز به آگاهی و علم و دانش دارد .باید بدانید نیاز شما چیست و از چه طریقی میخواهید این پیام را منتقل کنید . در طراحی لوگو ، برخی از تصاویر منحصر بفرد می توانند احساسات مخاطبین را برانگیخته کنند. اما با نگاهی به تاریخ علمی ، تمام آنچه که در طراحی گرافیک شما باید بدانید ، هر شکل ویژگی متفاوتی دارد. طراحی نشان را با ویژگی هایی که می خواهید توسط آن شرکت یا کسب و کار خود به تصویر بکشید، مطابقت دهید.
سوالاتی در ارتباط با طراحی لوگو :
- آیا مخاطبان سابق از شما راضی بوده اند ؟
- آیا آنها از روند طراحی لوگو راضی هستند ؟
- آیا تا بحال جایزه ای کسب کرده اند؟
- آیا آثار تان در کتاب یا مجله ای منتشر شده است؟
- چقدر در صنعت طراحی معرفی شده است ؟
- نمونه کارها چه اندازه منحصر به فرد بوده است؟
- آیا تا بحال حدود 100 تا طرح متوسط و یا 10 تا 30 طرح عالی داشته اید؟
- بازه زمانی برای تکمیل یک طرح چقدر طول می کشد؟
- چه تایمی برای تکمیل طرح خود نیاز دارید ؟
- آیا میتوانید در کمتر از 24 ساعت طراحی کنید ؟
نتیجه گیری :
- با رعایت نکات ذکر شده میتوانید یک لوگوی تصویری یا متنی و استاندارد با نوع کسب و کار مورد نظر طراحی کنید .
- از تکنیک ها و ایده های جدید استفاده کنید ، بجای اینکه از طرح های دیگران کپی کنید .
همچنین اکثر مخاطبین ، طرح های ساده را میپسندند ، پس سعی نکنید از اصول و مقررات خاصی برای طراحی استفاده کنید ، با یک طرح ساده گرافیکی تاثیر مثبتی در ذهن آنها بگذارید
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.