0
0

رنگ شناسی در گرافیک

1663 بازدید
رنگ شناسی در گرافیک

حس بینایی بعنوان قوی ترین حس انسان شناخته شده است. رنگها در زندگی افراد موثر هستند. رنگها باعث می شوند که افراد بتوانند محیط اطراف خودشان را بهتر بشناسند و با آن ارتباط موثرتری برقرار کنند.

 

رنگ شناسی در گرافیک به چه معناست؟

رنگ شناسی در گرافیک، عاملی مهم و تاثیرگذار در طراحی ها محسوب می شود.

رنگ یا اشباع دقیق یک رنگ را می توان تغییر داد تا یک واکنش احساسی کاملاً متفاوت ایجاد کند. رنگی که در یک مکان شاد و نشاط آور است ممکن است در مکان دیگر به دلیل تفاوت های فرهنگی باعث اندوه و اضطراب شود.

 

1- رنگ های گرم

قرمز، نارنجی و زرد و همچنین رنگ های این سه رنگ نمونه هایی از رنگ های گرم هستند. این رنگ ها معمولاً پر جنب و جوش، پرشور و شاداب هستند.

برای انتقال عشق، شادی، اشتیاق و انرژی در طرح های خود از رنگ های گرم استفاده کنید.

 

رنگ قرمز

رنگ قرمز در گرافیک

قرمز رنگی بسیار فریبنده است. با آتش، خشونت و درگیری مرتبط است. همچنین با علاقه و عشق مرتبط است.  قرمز تاثیر فیزیکی واقعی بر انسان دارد و ضربان قلب و فشار خون را افزایش می دهد. همچنین ثابت شده است که متابولیسم انسان را بهبود می بخشد.

قرمز می‌تواند نشان‌دهنده خشم باشد، اما همچنین می‌تواند نشان‌دهنده اهمیت باشد (به فرش قرمز در نمایشگاه‌های جوایز و رویدادهای افراد مشهور فکر کنید). قرمز همچنین نشان دهنده خطر است (دلیل قرمز بودن چراغ ها و علائم توقف و اینکه برچسب های هشدار اغلب قرمز هستند).

 

رنگ نارنجی

رنگ نارنجی در طراحی گرافیک

نارنجی رنگی است که حیات و قدرت زیادی دارد. رنگ نارنجی به دلیل ارتباط آن با جزر و مد فصول می تواند به طور کلی تغییر و تحرک را نشان دهد. نارنجی ارتباط قابل توجهی با خلاقیت نیز دارد.

پرتقال می تواند با سلامتی و انرژی مرتبط باشد زیرا با میوه ای به همین نام مرتبط است. رنگ نارنجی در طرح ها توجه را به خود جلب می کند، اغلب به عنوان دوستانه‌تر، خوش‌آمدتر و کمتر نفرت‌انگیز تلقی می‌شود.

 

رنگ زرد

رنگ زرد در گرافیک

رنگ زرد اغلب به عنوان روشن ترین و نیروبخش ترین رنگ دیده می شود. به شادی و آفتاب متصل است.با این حال، رنگ زرد به بی صداقتی و بزدلی نیز مرتبط است.

رنگ زرد در فرهنگ های مختلف می تواند به معنای چیزهای مختلفی باشد.زرد روشن می تواند حس شادی و نشاط را به طرح های شما اضافه کند. به جای آبی یا صورتی، زرد ملایم‌تر اغلب به عنوان رنگی خنثی از نظر جنسیت برای نوزادان و کودکان خردسال استفاده می‌شود.

 

2- رنگ های سرد

سبز، آبی و بنفش نمونه‌هایی از رنگ‌های سرد هستند که معمولاً نسبت به رنگ‌های گرم خاموش‌تر هستند. آنها معمولاً آرام بخش و کمی محتاط هستند زیرا رنگ های شب، آب و طبیعت هستند.

رنگ های دیگر از ترکیب آبی با رنگ گرم تولید می شوند زیرا آبی تنها رنگ اصلی در طیف سرد است. بنفش و سبز به ترتیب ویژگی های خاصی از قرمز و زرد را ترکیب می کنند. برای انتقال حس حرفه ای یا آرامش، از رنگ های سرد در طراحی های خود استفاده کنید.

 

 رنگ آبی

رنگ آبی در گرافیک

رنگ آبی اغلب برای نشان دادن وظیفه و خونسردی استفاده می شود. آبی روشن می تواند آرامش بخش و دلپذیر باشد. آبی تیره قابل اعتمادتر و قدرتمندتر است. بسیاری از فرهنگ ها و سنت ها نیز رنگ آبی را با آرامش و اعتقادات معنوی و مذهبی خود مرتبط می دانند.

بسته به سایه و رنگ دقیق، معنای آبی می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد.سایه دقیق آبی که انتخاب می کنید تأثیر قابل توجهی بر درک مردم از طرح های شما خواهد داشت.

 

رنگ سبز

رنگ سبز در گرافیک

سبز رنگی است که به شدت پایه است. ممکن است برای توسعه و شروع تازه باشد. همچنین بیانگر فراوانی و جوان سازی است. سبز همچنین می تواند به دلیل کمبود تجربه، حسادت یا دشمنی باشد. برای طرح هایی که بر ثروت، امنیت، جوان سازی و طبیعت تاکید دارند مناسب است.

سبز برخی از ویژگی های انرژی زا زرد را با بسیاری از ویژگی های آرامش بخش آبی ترکیب می کند. سبز کاملاً پایدار است و می تواند تأثیر متعادل کننده و هماهنگ کننده در طراحی داشته باشد.

سبزی های زیتونی بیشتر تداعی کننده دنیای طبیعی هستند، در حالی که سبزهای روشن تر تحریک کننده تر و سرزنده تر هستند. سبزهای تیره پایدارترین و نشانه ثروت هستند.

 

رنگ بنفش

خواص رنگ بنفش در گرافیک

فقط افراد سلطنتی و ثروتمندان می‌توانستند رنگ‌هایی را که در زمان‌های قدیم برای ایجاد رنگ‌های ارغوانی استفاده می‌شد، بپردازند، زیرا آنها از حلزون‌ها گرفته می‌شدند و بسیار گران بودند.بنفش رنگ‌های قرمز و آبی را ترکیب می‌کند و ویژگی‌های خاصی از هر کدام را نشان می‌دهد. همچنین به تخیل و خلاقیت مربوط می شود.

در حالی که بنفش‌های روشن (مانند اسطوخودوس) به‌عنوان رمانتیک‌تر دیده می‌شوند، بنفش‌های تیره‌تر معمولاً به ثروت و سلطنت مرتبط هستند.بنفش های روشن ملایم تر هستند و به عشق و بهار مرتبط هستند.

 

3- رنگ های خنثی

رنگ های خنثی اغلب در طراحی به عنوان پس زمینه استفاده می شوند. آنها اغلب با رنگ‌های برجسته‌تر همراه می‌شوند که زنده‌تر هستند. با این حال، آنها همچنین می توانند به طور مستقل در طراحی ها استفاده شوند و می توانند ترتیبات بسیار پیچیده ای ایجاد کنند. در مقایسه با رنگ‌های گرم و سرد، رنگ‌های خنثی از نظر معنا و حس بسیار بیشتر تحت تأثیر محیط اطراف خود هستند.

 

رنگ سیاه

ویژگی های رنگ سیاه یا مشکی

 در بین تمام رنگ های خنثی، مشکی قوی ترین است. از جنبه مثبت، اغلب به رسمیت، قدرت و ظرافت مرتبط است. می تواند به طور منفی با شر، مرگ و رمز و راز مرتبط باشد.رنگ مشکی اغلب در طرح‌های بسیار ظریف و برجسته‌تر استفاده می‌شود، زمانی که از آن به عنوان چیزی بیش از یک رنگ برجسته یا برای نوشتن استفاده می‌شود.هنگام استفاده از رنگ مشکی، بیان پیچیدگی و رمز و راز در طراحی می تواند ساده تر باشد.

 

رنگ سفید

خصوصیات رنگ سفید

 در حالی که رنگ سفید در انتهای دیگر طیف رنگی نسبت به سیاه قرار دارد، می تواند تقریباً مانند رنگ سیاه مکمل هر رنگ دیگری باشد. رنگ سفید اغلب با درستی، پاکی و پاکی مرتبط است.

رنگ سفید می تواند به احساس تمیزی و سادگی کمک کند و طرح های مینیمالیستی اغلب از آن استفاده می کنند. بسته به دیگر عناصر طراحی و رنگ‌های اطراف آن، رنگ سفید در طرح‌های گرافیکی می‌تواند نمایانگر زمستان یا تابستان باشد.

 

رنگ خاکستری

رنگ خاکستری در طراحی

 خاکستری یک رنگ خنثی است که معمولاً در سمت سرد چرخه رنگ دیده می شود. گاهی اوقات حال و هوای غم انگیز یا مالیخولیایی دارد. برخی از طرح ها امکان جایگزینی خاکستری روشن را به جای سفید و خاکستری تیره را به جای سیاه می دهند.خاکستری می تواند مد روز باشد اما معمولاً رسمی و محافظه کارانه است.

 

رنگ قهوه ای

خواص رنگ قهوه ای

رنگ های قهوه ای مربوط به خاک، چوب و سنگ است. این یک رنگ خنثی گرم است که کاملا طبیعی است. رنگ قهوه ای اغلب با قابلیت اطمینان، استحکام و خاکی بودن مرتبط است. همچنین می توان آن را خسته کننده توصیف کرد.

قهوه ای رنگ پس زمینه رایج در طراحی گرافیکی است. به طراحی ها حس آرامش و سلامتی می بخشد.  

 

رنگ برنزه و بژ

رنگ برنزه و بژ

با توجه به توانایی آن برای گرفتن رنگ های سرد یا گرم بسته به رنگ های اطراف، بژ در طیف رنگی نسبتاً غیر معمول است. مانند قهوه ای، گاهی اوقات می توان آن را کسل کننده دانست و هم گرمای قهوه ای و هم سردی سفید را دارد. این رنگ محافظه کارانه است و معمولاً برای پس زمینه ذخیره می شود. همچنین ممکن است نشان دهنده تقوا باشد.

 

رنگ عاج و کرم

رنگ عاج و کرم

عاج و کرم رنگ های ظریفی هستند که ترکیبی از سردی سفید و گرمی قهوه ای دارند. آنها تمایل به سکوت دارند و اغلب حس گذشته را القا می کنند. عاج رنگی تسکین دهنده است که از جهاتی شبیه سفید است اما کمی گرمتر است.

عاج ممکن است به فضا حس آرامش و ظرافت در طراحی بدهد. هنگامی که با رنگ های خاکی مانند هلویی یا قهوه ای مخلوط شود، می تواند یک ویژگی خاکی پیدا کند.

 

سخن پایانی:

همه انسان ها در این جهان هستی، به نوعی با رنگ در تعامل هستند.نظریه رنگ شناسی در گرافیک در درجه اول به احساساتی مربوط می شود که از رنگ های مختلف برانگیخته می شوند.

روانشناسی و احساسات در رنگ ها
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://ographic.ir/?p=8295
اشتراک گذاری:
ادمین وبسایت اُگرافیک
ادمین و تولید کننده محتوای وبسایت اُگرافیک هستم. در حال حاضر دانشجوی ارشد گرافیک هستم و از تولید محتوا لذت می برم. خوشحال میشم کمکی کرده باشم.
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد رنگ شناسی در گرافیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.